Π.Παπαδόπουλος: «Η Olympia Electronics θα βγει ακόμη πιο δυνατή από την πανδημία»

Μετά από 41 χρόνια παρουσίας στην εγχώρια αλλά και στη διεθνή αγορά, η Olympia Electronics κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική βιομηχανία συστημάτων ασφαλείας και εντυπωσιάζει για την καινοτομία και την ποιότητα των προϊόντων της, τα οποία εξάγει σε 72 χώρες. Ο κ. Πολύκαρπος Παπαδόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Olympia Electronics, μιλά στο περιοδικό «Ηλεκτρολόγος» για την πορεία της εταιρείας εν μέσω πανδημίας, για την επόμενη μέρα, αλλά και για όσα την κάνουν να ξεχωρίζει σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.

 

– Πώς έκλεισε το 2020 από πλευράς κύκλου εργασιών και κερδοφορίας; Ποιοι είναι οι στόχοι σας για φέτος;

– To 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλους μας· τόσο για τις επιχειρήσεις στην ελληνική αγορά όσο και για το σύνολο της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτά παρόλο που το 2020 ξεκινήσαμε με τους καλύτερους οιωνούς για μια πολύ δυναμική χρονιά, καθώς τα στοιχεία και τα αποτελέσματα των πρώτων 75 ημερών του έτους έδειχναν ότι θα είχαμε μια χρονιά με σημαντική αύξηση.

Στο πρώτο lockdown μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου βρέθηκαν εν μέρει ανεπαρκώς προετοιμασμένες, με αποτέλεσμα να παρουσιαστεί συνολικά μια μείωση στον τζίρο της εταιρείας μας, κυρίως στην ελληνική αγορά. Μετά το Μάιο τα δεδομένα άλλαξαν, αφού προσαρμοστήκαμε στα νέα δεδομένα της αγοράς, καταφέρνοντας να κλείσουμε το δεύτερο εξάμηνο του έτους με μια μικρή αύξηση των πωλήσεων συγκριτικά με το 2019.

Μέσα σε αυτό το εξάμηνο καταφέραμε να διαχειριστούμε τα νέα δεδομένα και να προσαρμοστούμε σε μια στρατηγική «δημιουργικής καταστροφής», μετατρέποντας τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε σε μια μεγάλη ευκαιρία για βελτίωση. Όλοι μας εδώ στην Olympia Electronics ασπαζόμαστε τα λόγια του Σοφοκλή: «Από ασήμαντο αγώνα δεν προκύπτει μεγάλη δόξα».

Στην Olympia Electronics, η έμφαση που δώσαμε στην ανάπτυξη των εξαγωγών οδήγησε σε μια αρκετά μεγάλη διασπορά στο κομμάτι του κινδύνου, με αποτέλεσμα να περιορίσουμε σημαντικά τις απώλειες. Τα ευχάριστα νέα του εμβολίου μάς έδωσαν περισσότερες ελπίδες για το 2021· όμως είναι φανερό ότι τουλάχιστον το πρώτο τετράμηνο παρουσιάζει τα ίδια προβλήματα με αυτά του 2020. Το σημαντικό στοιχείο σε όλα αυτά είναι η δική μας καλύτερη προετοιμασία και οργάνωση, καθώς έχουμε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και αντιμετωπίζουμε καλύτερα τις νέες συνθήκες.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε ότι το 2021 θα είναι μια θετική χρονιά, κατά την οποία θα παρουσιάσουμε βελτίωση των εμπορικών και οικονομικών δεικτών. Οι στόχοι μας για φέτος, εκτός των οικονομικών δεικτών, επικεντρώνονται κυρίως στους τομείς εκπαίδευσης και κατάρτισης των συνεργατών μας μέσα από ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που θα ανακοινώσουμε μέσα στο έτος, αλλά και στην εμπορική προώθηση ολοκληρωμένων λύσεων προς τον τελικό χρήστη, πέραν των μέχρι σήμερα πολύ πετυχημένων προϊόντων μας.

 

– Ποια είναι η στρατηγική της Olympia Electronics για την κρίση της πανδημίας; Πώς την αντιμετωπίζετε;

– Βασική μας στρατηγική ως Olympia Electronics είναι η συστηματική προετοιμασία για την αλλαγή. Η στρατηγική ευελιξία είναι αυτή που μας επιτρέπει τα τελευταία χρόνια να μπορούμε να αυξάνουμε το σύνολο των εξαγωγών μας και να προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα τελείως διαφορετικών αγορών, αφού οι εξαγωγές μας φτάνουν από την Αφρική και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έως και τις σκανδιναβικές χώρες.

Τα 41 χρόνια παρουσίας της Olympia Electronics στην ελληνική αλλά και στη διεθνή αγορά μάς έχουν προσδώσει μια συσσωρευμένη εμπειρία στη διαχείριση κρίσεων, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνουμε την ανάπτυξη μιας πάγιας στρατηγικής στο crisis management, έτοιμης να αντιμετωπίσει κάθε νέα πρόκληση.

Παρ’ όλα αυτά, νομίζω ότι κανένας δεν ήταν προετοιμασμένος για αυτό που αντιμετώπισε όλος ο κόσμος το 2020. Κληθήκαμε να προσαρμοστούμε –νομίζω με επιτυχία πολύ μεγαλύτερη του αναμενόμενου– σε δεδομένα που κανείς εν ζωή δεν είχε αντιμετωπίσει ξανά σε όλο τον πλανήτη.

Τα αρμόδια τμήματα της Olympia Electronics, έχοντας σχεδιάσει τακτικές για περιόδους κρίσης με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα λειτουργίας μας, μπόρεσαν γρήγορα να προετοιμάσουν τις εναλλακτικές που διαθέταμε, ώστε, πρώτον, να εξασφαλίσουμε την υγεία όλων των συναδέλφων μας και, δεύτερον, να συνεχίσουμε την εύρυθμη κατά το δυνατόν λειτουργία μας.

Οδηγηθήκαμε άμεσα σε δύο βάρδιες, αλλάξαμε το πλάνο προσέλευσης των εργαζομένων, αναπτύξαμε υποδομές τηλεργασίας για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εργαζομένων και, τέλος, σχεδιάσαμε και παρουσιάσαμε ένα αυστηρό και ολοκληρωμένο πλάνο εσωτερικής λειτουργίας, που μέχρι σήμερα μας έχει επιτρέψει να λειτουργούμε χωρίς κανένα πρόβλημα στη δυστυχώς επιβαρυμένη περιφέρεια της βόρειας Ελλάδας.

Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, οι συστηματικές εκπαιδεύσεις συνεργατών που πραγματοποιούνται στα εκπαιδευτικά κέντρα μας, στις κεντρικές εγκαταστάσεις μας, αλλά και στο υποκατάστημα της Αθήνας, δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν. Για το λόγο αυτό αναπτύξαμε ένα πολύ πετυχημένο πλάνο τηλεκατάρτισης, το οποίο οδήγησε στην παροχή γνώσεων σε ένα πολύ μεγαλύτερο αριθμό συνεργατών, κυρίως σε περιοχές που ήταν μέχρι πρόσφατα δύσκολο να οργανωθούν τέτοιες εκπαιδεύσεις.

Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι από αυτή την πανδημία, όλοι εμείς στην Olympia Electronics, θα βγούμε πιο έτοιμοι για την επόμενη μέρα.

 

– Ποιο είναι το μερίδιο αγοράς της εταιρείας στην εγχώρια αγορά;

– Από την πρώτη μέρα της ίδρυσης της εταιρείας από τους κ. Νίκο Λακασά και Παναγιώτη Αρβανιτίδη, και μετά από 41 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε περήφανοι ότι συνεχίζουμε να διατηρούμε την ηγετική της θέση στην ελληνική αγορά.

Η στρατηγική της εμβάθυνσής μας στην αγορά ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, μας έχει καθιερώσει στην εγχώρια αγορά ως τη μοναδική ελληνική επιχείρηση η οποία είναι εξειδικευμένη στον κλάδο και παρέχει υψηλού επιπέδου ποιοτικά προϊόντα.

Ο προσανατολισμός μας στην τεχνολογία αιχμής μάς καθιστά ικανούς να προσφέρουμε ολοκληρωμένες λύσεις, σύγχρονες και καινοτόμες, αναδεικνύοντάς μας τη μεγαλύτερη δύναμη στον κλάδο.

 

– Σε πόσες χώρες εξάγετε και τι ποσοστό του κύκλου εργασιών σας αφορά το εξωτερικό; Υπάρχουν σκέψεις για είσοδο σε κάποια νέα αγορά;

– Η εξωστρέφεια αποτέλεσε βασικό άξονα εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια για την Olympia Electronics. Η έμφασή μας στα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με κύριους τομείς το φωτισμό ασφαλείας και την πυρανίχνευση, μας οδήγησε να αναζητήσουμε νέες αγορές που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη της εταιρείας.

Σήμερα, παρά τις εξαγωγές σε περισσότερες από 72 χώρες και παρά τη συμμετοχή των εξαγωγών στον τζίρο μας σε ποσοστό περίπου 68%, θεωρούμε ότι βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή. Είναι κοινή πεποίθηση και επιθυμία όλων μας εδώ στην Olympia Electronics να βελτιώνουμε συνεχώς την πολιτική μας αυτή, επενδύοντας στην εξεύρεση νέων αγορών.

Η τελευταία μας αγορά-στόχος, στην οποία έχουμε ξεκινήσει να έχουμε ουσιαστική παρουσία με τα προϊόντα μας, είναι η Ινδία, η οποία αποτελεί μια πολύ μεγάλη και με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης αγορά, για το σύνολο των προϊόντων μας. Τα πρώτα σημάδια από αυτή μας την κίνηση είναι ήδη πολύ θετικά.

 

– Η Olympia Electronics τα τελευταία χρόνια έχει εισέλθει και στην αγορά της ναυτιλίας. Ποια είναι τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα και ποιοι οι στόχοι για τον συγκεκριμένο τομέα;

– Η αγορά της ναυτιλίας αποτέλεσε μια λογική εξέλιξη της παραγωγικής και εμπορικής μας λειτουργίας. Η ανάπτυξη και η δημιουργία προϊόντων για τη ναυτιλία, στους βασικούς τομείς ευθύνης μας όπως είναι ο φωτισμός ασφαλείας και η πυρανίχνευση, αποτέλεσε έναν ακόμα τομέα ανάπτυξης. Βέβαια, η ναυτιλία χαρακτηρίζεται από διαφορετικούς κανόνες αγοράς από ό,τι τα συστήματα ασφαλείας και το ηλεκτρολογικό υλικό. Αυτός είναι ο λόγος που αν και τα μέχρι σήμερα αποτελέσματά μας είναι ενθαρρυντικά, στρατηγικά επιλέγουμε να κινούμαστε αργά και μεθοδικά όσον αφορά την εξέλιξή μας σε αυτή την αγορά.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το κεφάλαιο μόνο του ελληνόκτητου στόλου ξεπερνά τα 2 τρισ. ευρώ, ενώ το ύψος των παραγωγών μας στην ελληνική αγορά σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνά τα 150 εκ. ευρώ. Υπάρχει δηλαδή ένα τεράστιο δυνητικό περιθώριο αγορών στο οποίο μπορούν να διεισδύσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Το θετικό είναι ότι εντός του 2021 θα μπορέσουμε να παρουσιάσουμε τη νέα μας σειρά στο φωτισμό ασφαλείας και στην πυρανίχνευση για τη ναυτιλία, προσφέροντας στους συνεργάτες μας ολοκληρωμένες λύσεις με τεχνολογία αιχμής για τον κλάδο.

 

–Είναι γνωστό ότι η Olympia Electronics δίνει ιδιαίτερη σημασία στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης. Ετοιμάζετε κάτι καινούργιο που θα πρέπει να περιμένουμε;

– Από την ίδρυση της Olympia Electronics, ο κ. Νίκος Λακασάς και ο κ. Παναγιώτης Αρβανιτίδης επένδυσαν πολύ μεγάλο μέρος των κεφαλαίων της εταιρείας στο ανθρώπινο δυναμικό αλλά και στην έρευνα. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να εδραιωθούμε στην ελληνική αγορά αλλά και να αναπτύξουμε ένα δίκτυο συνεργατών στο εξωτερικό σε περισσότερες από 72 χώρες παγκοσμίως.

Σήμερα συνεχίζουμε να επενδύουμε πάνω από το 12% των ανθρωπίνων πόρων στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, έχοντας ως στόχο το 2023 το ποσοστό αυτό να ξεπεράσει το 15%.

Ήδη μπορούμε να παρουσιάζουμε τεχνολογίες αιχμής όπως είναι ο ασύρματος φωτισμός ασφαλείας, τα ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης φωτισμού μέσα από το Phos4, τα πρωτόκολλα DALI, αλλά και σύγχρονα συστήματα απομακρυσμένης διαχείρισης πυρανίχνευσης.

 

– Ποια είναι η στρατηγική της εμπορικής πολιτικής που ακολουθεί η εταιρεία;

– Εμπορικά η Olympia Electronics συνεχίζει μια σταθερή πολιτική. Αναπτύσσουμε μια ευρεία γκάμα προϊόντων για να μπορούμε να καλύψουμε το σύνολο των αναγκών και των απαιτήσεων των πελατών μας, προσφέροντας «value for money» επιλογές. Βρισκόμαστε δίπλα τους με ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης για τους συνεργάτες και πελάτες μας, το οποίο επιτρέπει σε κάθε εγκατάσταση την τοποθέτηση του εξοπλισμού που ταιριάζει στις ανάγκες του καθενός.

Το σίγουρο είναι ότι θέλουμε πλέον να είμαστε δίπλα σε κάθε τελικό χρήστη των προϊόντων της εταιρείας και να μπορούμε να του προσφέρουμε ολοκληρωμένες λύσεις όχι μόνο πριν την αγορά, αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια που θα χρησιμοποιεί τα προϊόντα που επέλεξε από την Olympia Electronics.

Κλείνοντας, θέλουμε να τονίσουμε τις ιδιαίτερα σημαντικές εμπορικές συνεργασίες παραγωγής που έχουμε αναπτύξει για στρατηγικούς συνεργάτες μας, όπως είναι η Honeywell και η Carrier. Αυτές οι συνεργασίες πιστοποιούν την εμπιστοσύνη στην παραγωγική μας δυναμική από ηγέτιδες δυνάμεις της αγοράς και μας βοηθούν συνεργατικά να παρουσιάζουμε συνεχώς νέες βελτιωμένες προτάσεις.

 

–Τι προβλήματα αντιμετωπίζει σήμερα μία εταιρεία με 100% παραγωγή στην Ελλάδα;

– Από την ίδρυση της εταιρείας αλλά κυρίως από το στάδιο της δημιουργίας του τμήματος εξαγωγών και την καθιέρωση της Olympia Electronics ως εξαγωγικής δύναμης, η βασική μας αξία είναι: «Πιστεύουμε στην Ελλάδα – Παράγουμε στην Ελλάδα», κάτι που ακολουθούμε σε όλα τα βήματά μας. Αυτή η αξία βρίσκεται πίσω από τις μεγαλύτερες στρατηγικές αποφάσεις μας αλλά και στην καθημερινή μας επικοινωνία και την εταιρική μας προβολή.

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει μια εταιρεία τεχνολογίας αιχμής σήμερα στην ελληνική αγορά είναι η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού. Για εταιρείες όπως είναι η Olympia Electronics, αυξάνονται συνεχώς οι ανάγκες για προσωπικό με γνώσεις, που θα της επιτρέψει να προχωρήσει στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Το σίγουρο είναι ότι πλέον υπάρχουν πολλές δυνατότητες για τέτοιες επιχειρήσεις να προσελκύσουν στελέχη που μέχρι χθες αναζητούσαν μια καλύτερη τύχη στο εξωτερικό, προσφέροντάς τους δυνατότητες ανάπτυξης και εξέλιξης.

Γι’ αυτό το λόγο, η στρατηγική απόφαση των κ. Νίκου Αρβανιτίδη και Δημήτρη Λακασά είναι να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού, καθώς και στην ανάπτυξη πολιτικών προσέγγισης νέων συναδέλφων, ώστε ακόμα και να επαναπατρίζονται άτομα που έχουν φύγει από την Ελλάδα λόγω έλλειψης εργασίας.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η Olympia Electronics, μπορούν και θέλουν να προσφέρουν ευκαιρίες στους νέους να αναπτυχθούν στον τόπο τους, μέσα από τις ιδέες και τις γνώσεις τους.

 

Ελέγξτε επίσης

Cristiano Granata (Stanley Black & Decker): «Στόχος μας να εδραιώσουμε την ηγετική μας θέση στην Ελλάδα»

Ο κ. Cristiano Granata, γενικός διευθυντής της Stanley Black & Decker, Ιβηρικής και ανατολικής Μεσογείου, …

Τα Περιοδικά μας