Αυτόνομη κίνηση και προσβασιμότητα για όλους: Οι ανελκυστήρες μπορούν να δώσουν τη λύση

Ο ανελκυστήρας είναι μια εφεύρεση που μετράει αιώνες. Κι ενώ αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τη βιομηχανία, πέρασε στη διευκόλυνση της πρόσβασης όλων των ανθρώπων.

Άρθρο του Στέλιου Κυμπουρόπουλου*

Ήδη από τη δεκαετία του 70 που η διεκδίκηση των δικαιωμάτων των αναπήρων άρχισε να αποκτά υπόσταση και να πραγματώνεται με παροχές, υπηρεσίες και κανονισμούς, η προσβασιμότητα των κτιρίων, ξεκινώντας από τα νεόδμητα δημόσια κτίρια, έγινε επιβεβλημένη. Ανεπτυγμένες κι αναπτυσσόμενες χώρες ανά την υφήλιο υιοθέτησαν τέτοιους κανονισμούς που με τον καιρό συμπεριέλαβαν και τα ιδιωτικά ή προϋπάρχοντα κτίρια. Φυσικά ο ανελκυστήρας έπαιξε ένα κεντρικό ρόλο στο να καταστεί ένα πολυώροφο κτίριο προσβάσιμο, χωρίς όμως να είναι το μόνο που απαιτείται.

Δεκαετίες μετά, στην Ελλάδα, οι ανάπηροι είμαστε αναγκασμένοι να ρωτάμε αν το κτίριο που θέλουμε να επισκεφτούμε έχει ασανσέρ, αλλά και πολλές περισσότερες πληροφορίες, μετρήσεις, ακόμα και φωτογραφίες για να διαπιστώσουμε αν εν τέλει θα μπορέσουμε να το χρησιμοποιήσουμε. Οι κανονισμοί που θα εξασφάλιζαν την πρόσβαση σε ένα όροφο υπάρχουν, η θεωρία όμως από την πράξη φαίνεται να απέχει πολύ.

Δεν υπάρχουν πλούσιες πρόσφατες εξελίξεις σε κοινοτικό επίπεδο ως προς τη χρήση των ανελκυστήρων, καθώς είναι ένα θέμα τυπικά λυμένο για τα κράτη μέλη, εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες. Πλέον όταν αναφέρεται ο όρος προσβασιμότητα των αναπήρων, οι εταίροι μας σκέφτονται πιο σύνθετα ζητήματα ισότιμης πρόσβασης σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας.

Τα τελευταία χρόνια με τη θεσμοθέτηση νέων προδιαγραφών ασφαλείας για τους ανελκυστήρες,  στην οδηγία 2014/33/EU του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που στοχεύουν σε όλο τον πληθυσμό, εξασφαλίζεται και η χρηστικότητά τους από ανθρώπους με κινητικές ή αισθητηριακές βλάβες. Ορίζεται πλέον το απαιτούμενο μέγεθος ώστε να χωράει τουλάχιστον ένα αναπηρικό αμαξίδιο, ένα προσβάσιμο ύψος πλήκτρων που επίσης δίνονται και σε γραφή braille, η φωνητική ενημέρωση και η ένδειξη για τον όροφο. Μέλημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να αντικατασταθούν οι υπάρχοντες ανελκυστήρες από τους προσβάσιμους κι ασφαλέστερους σύγχρονους που πληρούν τις προδιαγραφές που ορίστηκαν.

Όλες λοιπόν οι προτροπές προς τα κράτη μέλη είναι σε κάθε κτίριο να υπάρχει τουλάχιστον ένας ανελκυστήρας συμβατός με αυτά τα πρότυπα, που έχουν οριστεί ήδη από το 2014. Πέρα απ’ αυτό, υπάρχουν φυσικά και οδηγίες για την εγκατάσταση και τη συντήρησή τους που διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα και την ασφάλειά τους.

Η υποχρέωση της ύπαρξης ανελκυστήρα σε κάθε κτίριο, είναι αδιαμφισβήτητη, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αδιαμφισβήτητο είναι και το δικαίωμα στη συμπερίληψη τόσο των αναπήρων όσο και του συνεχώς γηρασκόμενου πληθυσμού  της ηπείρου μας.

Επιπροσθέτως των κλασικών ανελκυστήρων, τονίζεται και η σημαντικότητα των ανυψωτήρων (lifts), που είναι συνήθως ηλεκτροϋδραυλικοί. Αυτά τα lifts που είτε προσαρτώνται σε σκάλες, είτε σε άλλα σημεία, έρχονται να δώσουν λύσεις, εκεί που οι ανελκυστήρες δεν είναι δυνατόν να εγκατασταθούν. Για παράδειγμα, όταν υπάρχουν εξωτερικά σκαλοπάτια σε ένα κτίριο, για την πρόσβαση διαφορετικών επιπέδων ενός μονώροφου κτιρίου, ή και για ΙΧ ή μέσα μαζικής μεταφοράς που ο επιβάτης πρέπει να εισέλθει καθισμένος στο αναπηρικό του αμαξίδιο.

Εδώ προσοχή πρέπει να δοθεί στην ανάγκη συντήρησής τους, ειδικά σε δημόσιους χώρους που μπορεί να μη χρησιμοποιούνται καθημερινά και που οι διαχειριστές τους ίσως πιστεύουν πως τοποθετήθηκαν απλά για την αδειοδότηση του κτιρίου κι όχι για να είναι ανά πάσα στιγμή ο χώρος προσβάσιμος σε όλους. Οι προδιαγραφές τους ορίζονται στην οδηγία EN 81-40:2008.

Σε πολλά κράτη μέλη, οι ανάπηροι χρήστες αμαξιδίων επιδοτούνται από το κράτος για την τοποθέτηση τέτοιων ανυψωτήρων στις οικείες ή τα αυτοκίνητα τους, και ελπίζω πως με τη νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης  για την αναπηρία 2021-2030, αυτού του τύπου οι βασικές παροχές θα επιβληθούν παντού, άρα και στην Ελλάδα, δημιουργώντας μια ανταγωνιστική αγορά.

*Ο κ. Στέλιος Κυμπουρόπουλος είναι Ευρωβουλευτής στην κοινοβουλευτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ)

Ελέγξτε επίσης

Η Schneider Electric διοργάνωσε το πρώτο virtual Innovation Talk για τους licensed partners στη Nοτιοανατολική Ευρώπη

Η Schneider Electric, πρωτοπόρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της διαχείρισης ενέργειας και του αυτοματισμού, διοργάνωσε στις …

Τα Περιοδικά μας