Αλ. Σδούκου: Η ηλεκτροκίνηση «φορτίζει» νέες επαγγελματικές ευκαιρίες και θέσεις εργασίας

H προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της πολιτικής της Κυβέρνησης για την πράσινη στροφή της χώρας. Η ηλεκτροκίνηση είναι η τεχνολογική λύση που θα μας φέρει πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου για την αποδέσμευση από ρυπογόνα καύσιμα, αναθερμαίνοντας την οικονομία μετά τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας.

 

*Άρθρο της κ. Αλεξάνδρας Σδούκου

 

Ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το ένα τέταρτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Η μετάβαση σε πιο «καθαρές» μετακινήσεις συνιστά το μεγάλο στοίχημα για να επιτευχθεί ως το 2050 ο ευρωπαϊκός στόχος της κλιματικής ουδετερότητας. Η Ελλάδα πρέπει να πατήσει γκάζι, καθώς διαθέτει έναν εκ των πλέον γηρασμένων στόλων οχημάτων στην Ευρώπη, που την κατατάσσει στην 4η θέση από το τέλος.

Η ηλεκτροκίνηση είναι ο σύμμαχός μας σε αυτή την κούρσα. Κάθε συμβατικό όχημα που αντικαθίσταται από ένα αμιγώς ηλεκτρικό εξοικονομεί 2,5 τόνους εκπομπών CO2 ετησίως. Σύμφωνα δε με μια πρόσφατη μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την απομάκρυνση των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους των πόλεων μπορεί να απομειωθεί ως και το 40% των εκπεμπόμενων ρύπων.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημιούργησε με τον ν.4710/2020, ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλέγμα μέτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ο σχεδιασμός μας για να επιταχύνουμε έτι περαιτέρω, κάνοντας την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) ακόμα πιο ελκυστική, περιλαμβάνει την ενίσχυση των υφιστάμενων κινήτρων. Θέλουμε όχι μόνο να φτάσουμε, αλλά και να ξεπεράσουμε τον στόχο ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα στην Ελλάδα να είναι ηλεκτρικό ως το 2030, όπως αυτός αποτυπώνεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Προϋπόθεση βεβαίως για αυτό αποτελεί η δημιουργία ενός επαρκούς δικτύου φόρτισης στο σύνολο της χώρας και αυτό αποτελεί βασικό άξονα των προτεραιοτήτων μας για το 2021. Για τον λόγο αυτό, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε υποστηρικτικές δράσεις, όπως είναι τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), που βρίσκονται, αυτή την περίοδο, σε φάση ανάπτυξης από τους Δήμους σε όλη την επικράτεια. Επίσης, έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη σύσταση του Μητρώου Υποδομών Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, ενός εύχρηστου ηλεκτρονικό εργαλείου στο οποίο θα καταγράφονται όλα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης.

Ακόμη, η ανάπτυξη οικιακών σημείων φόρτισης υποστηρίζεται και με οικονομικά κίνητρα, υπό τη μορφή επιδότησης μέσω του «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», ενώ επιδότηση θα μπορούν πλέον να λάβουν και τα σημεία φόρτισης που εγκαθίστανται σε χώρους στάθμευσης επιχειρήσεων για τη φόρτιση των εταιρικών στόλων Η/Ο.

To δίκτυο δημόσιων και ιδιωτικών σημείων φόρτισης πρέπει βέβαια να αναπτυχθεί με βάση κανόνες ασφάλειας, καθώς και διασφαλίζοντας τη σταθερή και απρόσκοπτη λειτουργία του ηλεκτρικού δικτύου. Για αυτό τον λόγο, έχουμε θεσπίσει τη χρήση του νέου τεχνικού προτύπου ΕΛΟΤ 60364 για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης, ενώ έχουμε υιοθετήσει προβλέψεις που θα επιτρέπουν την «έξυπνη» φόρτιση, μεγιστοποιώντας, εκτός των άλλων, τη χρήση ΑΠΕ για τη φόρτιση Η/Ο.

Τα επόμενα βήματα για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης περιλαμβάνουν την αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, οι οποίοι θα κατευθυνθούν και για την ανάπτυξη υποδομών, μέσω ενός προγράμματος επιδότησης τους κόστους του εξοπλισμού της εγκατάστασης δημόσιων σημείων φόρτισης και της σύνδεσής τους στο ηλεκτρικό δίκτυο.

Ακόμη, η διαδικασία αδειοδότησης και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης απλοποιείται, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και παρακινώντας την ιδιωτική πρωτοβουλία. Ήδη, σε σχετική ΚΥΑ που εκδόθηκε για τη διαδικασία εγκατάστασης φορτιστών σε πεζοδρόμια, έχει εξαιρεθεί η υποχρέωση έκδοσης άδειας μικρής κλίμακας, τόσο για τα σημεία φόρτισης που εγκαθίστανται σε χώρους στάθμευσης κτιρίων, όσο και για αυτά που εγκαθίστανται σε κοινόχρηστους χώρους (πεζοδρόμια).

Όλα αυτά θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε την εγκατάσταση του ποσοστού δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που αναλογεί στη χώρα μας, εκ των συνολικά 3 εκατ. που έχει θέσει η Ευρώπη ως στόχο για το 2030 – ποσοστό που θα μεταφράζεται σε δεκάδες χιλιάδες σημεία φόρτισης, εγκατεστημένα στα κέντρα των πόλεων, αλλά και σε εμπορικά σημεία, όπως σουπερμάρκετ, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα, καθώς και σε σημεία ενδιαφέροντος όπως τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και οι εθνικές οδοί, και φυσικά σε πρατήρια καυσίμων.

Οι υποδομές αυτές, σε συνδυασμό με τα ιδιωτικά σημεία φόρτισης σε σπίτια και επιχειρήσεις, και τα οποία θα ανέρχονται σε εκατοντάδες, ίσως χιλιάδες, στην επόμενη δεκαετία, δημιουργούν έναν νέο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας. Ο ηλεκτρολογικός κλάδος μάλιστα είναι από τους άμεσα εμπλεκόμενους και δυνητικά ωφελούμενους από τη νέα αυτή δραστηριότητα, καθώς η εγκατάσταση των υποδομών φόρτισης θα γίνει με τη συνδρομή εξειδικευμένων ηλεκτρολόγων εγκαταστατών.

Η εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τους ηλεκτρολόγους σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι αρχίζουν να αποκτούν νέες δεξιότητες, προκειμένου να εκμεταλλευτούν αυτή τη νέα επιχειρηματική ευκαιρία. Τάση που αναμένεται να επιταχυνθεί και να δημιουργήσει πανευρωπαϊκά πολλές θέσεις εξειδικευμένων ηλεκτρολόγων. Σύμφωνα με μία μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εργολάβων Ηλεκτρολόγων EuropeOn (πρώην AIE), η εγκατάσταση των φορτιστών Η/Ο θα μπορούσε να δημιουργήσει ανάγκη για 21.400 νέες θέσεις εργασίας ως το 2030.

Η εγκατάσταση των υποδομών φόρτισης είναι μόνο ένα μικρό σκέλος της δραστηριότητας που θα μπορούν να αναπτύξουν και να αναλάβουν οι ηλεκτρολόγοι. Σε αυτή θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας για τη συντήρηση και λειτουργία των εγκαταστάσεων φόρτισης, τη σύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο, την ενίσχυση και ψηφιοποίηση του δικτύου και συνολικά, την κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, μπαταριών και σημείων φόρτισης. Όλες αυτές οι εξειδικεύσεις μπορούν να αντιπροσωπεύουν μέχρι και 200.000 καινούριες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη μέχρι το 2030.

Η ηλεκτροκίνηση είναι επομένως μια τεράστια ευκαιρία για τις μικρές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν τοπικές, πράσινες και υψηλής ειδίκευσης θέσεις εργασίας. Προτρέπω, λοιπόν, τους επαγγελματίες του κλάδου των ηλεκτρολόγων να διευρύνουν το εύρος των εργασιών και υπηρεσιών τους, λαμβάνοντας τη σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση στη χρήση των απαραίτητων νέων τεχνικών προτύπων και τεχνολογιών. Έτσι θα είναι σε θέση να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς της ηλεκτροκίνησης, αλλά και των πολιτών που στρέφονται πλέον στις καθαρές μετακινήσεις, αναζητώντας παράλληλα τις απαιτούμενες λύσεις για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων τους.

 

*Η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου είναι Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών

Ελέγξτε επίσης

Π.Παπαδόπουλος: «Η Olympia Electronics θα βγει ακόμη πιο δυνατή από την πανδημία»

Μετά από 41 χρόνια παρουσίας στην εγχώρια αλλά και στη διεθνή αγορά, η Olympia Electronics …

Τα Περιοδικά μας