ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ - ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΟΣΟ ΤΟ ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

*Άρθρο του κ. Γιώργου Ν. Σταυγιανουδάκη*

Πολυώροφα κτίρια, ξενοδοχεία, μονοκατοικίες, πολυεπίπεδες κατασκευές, πάρκινγκ, πλοία και πολλές ακόμη εφαρμογές κατατάσσουν τον ανελκυστήρα ως ένα από τα σημαντικότερα –και πλέον απαραίτητα- μέσα μεταφοράς προσώπων ή φορτίων.

Η κάθετη μετακίνηση ανέκαθεν αποτελούσε επιστήμη που εξελίχθηκε ραγδαία την τελευταία δεκαετία με την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας και του βιοτικού επιπέδου. Μηχανικοί ανελκυστήρες με τεχνολογία Inverter (V.V.V.F.), ανελκυστήρες  χωρίς μηχανοστάσιο με gearless μηχανές, υδραυλικοί ανελκυστήρες και ειδικές κατασκευές για ανελκυστήρες πάρκινγκ, εμπορευμάτων, νοσοκομειακοί κ.λπ. αποτελούν τις βασικές επιλογές των πολιτών για να μετακινούνται με ασφάλεια.

Η χρήση του inverter

Οι σύγχρονες τάσεις στις διεθνείς αγορές για τους ανελκυστήρες, υποδεικνύουν πράσινες τεχνολογίες που σέβονται το περιβάλλον, εξοικονομούν ενέργεια και συμβάλλουν στην ολική αναβάθμιση τόσο των εγκαταστάσεων των κτιρίων όσο και της κοινωνίας.

Οι πίνακες ανελκυστήρων με Inverter (V.V.V.F.) αποκτούν ολοένα και αυξανόμενο ποσοστό στις προτιμήσεις των εγκαταστατών με πληθώρα πλεονεκτημάτων. Η οικονομία στην κατανάλωση  ρεύματος, το ομαλό ξεκίνημα-ευγενές σταμάτημα, η ισοστάθμιση του ορόφου με το θάλαμο, η σημαντική μείωση καταπονήσεων της μηχανής του ανελκυστήρα, η σημαντική μείωση της φθοράς (μεγαλύτερη διάρκεια ζωής), η ελαχιστοποίηση χρήσης φρένων (σημαντική μείωση της φθοράς τους), η δυνατότητα απεγκλωβισμού με τη χρήση UPS, είναι μερικά από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που καθιστούν τον ανελκυστήρα με Inverter μία από τις πιο σύγχρονες επιλογές.

Παράλληλα με τον πίνακα ελέγχου, στα περιφερειακά συστήματα του ανελκυστήρα συναντάμε ειδικά σειριακά πρωτόκολλα επικοινωνίας τύπου CANBUS ή LINBUS προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της κάθετης και οριζόντιας μετακίνησης, που βοηθούν στην εξοικονόμηση του χρόνου και του κόστους της εγκατάστασης, ελαχιστοποιώντας τις καλωδιώσεις με plug-and-play εφαρμογές. Τα εν λόγω πρωτόκολλα επικοινωνίας που εφαρμόζονται μεταξύ του πίνακα ελέγχου και των κομβιοδόχων φρεατίου και θαλάμου του ανελκυστήρα, συμπεριλαμβάνονται στον standard εξοπλισμό ενός ανελκυστήρα ευρωπαϊκών προδιαγραφών, σε αντίθεση με την Ελλάδα που επιλέγονται σε μικρό ποσοστό για καινούργιες εγκαταστάσεις ή αναβαθμίσεις μεγάλων, ως επί τω πλείστω, έργων.

Χωρίς μηχανοστάσιο

Μια διαρκώς αναπτυσσόμενη τάση αποτελούν οι ανελκυστήρες χωρίς μηχανοστάσιο (MRL, που προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Machine Room Less), που δημιουργήθηκαν λόγω έλλειψης χώρου μηχανοστασίου σε κτιριακές εγκαταστάσεις. Οι πίνακες ελέγχου τύπου «MRL» τοποθετούνται σε ειδικά ερμάρια-ντουλάπες (δίπλα από την πόρτα του ανελκυστήρα συνήθως στον τελευταίο όροφο) για να είναι προσβάσιμοι  από τους τεχνικούς. Η μηχανή με το Inverter τοποθετούνται μέσα στο φρεάτιο πάνω από τον τελευταίο όροφο με ειδική κατασκευή (εδώ απαιτείται μεγάλη προσοχή και γνώσεις). Στο κομμάτι του πίνακα ελέγχου συμπεριλαμβάνεται ο αυτόματος και ο χειροκίνητος απεγκλωβισμός. Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος λειτουργεί το σύστημα αυτόματου απεγκλωβισμού και απεγκλωβίζει τον επιβάτη στον κοντινότερο όροφο.

Εάν για οποιοδήποτε λόγο καταστεί αδύνατος ο αυτόματος απεγκλωβισμός του ανελκυστήρα (π.χ. βλάβη), το ειδικό χειροκίνητο σύστημα θα δώσει λύση και θα απεγκλωβίσει τους επιβάτες. Ο χειροκίνητος απεγκλωβισμός πρέπει να πραγματοποιείται αυστηρά και μόνο από εξειδικευμένο άτομο.

Οι ανελκυστήρες με gearless μηχανές κατατάσσονται στους πράσινους ενεργειακούς ανελκυστήρες, επειδή οι κινητήρες που χρησιμοποιούνται είναι ειδικής κατασκευής, λειτουργούν με χαμηλότερη ισχύ και σε συνδυασμό με το inverter επιτυγχάνουν σημαντική  εξοικονόμηση ενέργειας. Το μειονέκτημά τους είναι το υψηλό κόστος.

Νέα νομοθεσία

Με τη νέα νομοθεσία περί ανελκυστήρων, θα κληθούν όλοι οι υπεύθυνοι ή διαχειριστές κτιρίων που διαθέτουν παλαιούς ανελκυστήρες, να τους αναβαθμίσουν. Δυστυχώς, ένας πραγματικά μεγάλος αριθμός ανελκυστήρων στην Ελλάδα –περίπου ο ένας στους τρεις βάσει ερευνών- κρίνεται ακατάλληλος για χρήση. Παλαιότητα, αμφιβόλου ποιότητος υλικά, ελλιπής έλεγχος ή συντήρηση είναι μερικοί από τους πιο συνήθεις παράγοντες που μετατρέπουν τους ανελκυστήρες που χρησιμοποιούν καθημερινά ανυποψίαστοι πολίτες, σε  εν δυνάμη επικίνδυνα συστήματα μεταφοράς.

Η ενημέρωση των πολιτών σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια και την υψηλή επικινδυνότητα παραγκωνίζεται. Και η εφαρμογή της νομοθεσίας παίρνει παράταση στην παράταση, με αποτέλεσμα να λαμβάνει χώρα εκτεταμένη χρήση σε καθημερινό επίπεδο επικίνδυνων ανελκυστήρων για την καθημερινή μεταφορά χιλιάδων ανθρώπων.

Ενημέρωση
Οι υπεύθυνοι των κτιρίων και οι διαχειριστές είναι πολύ κρίσιμο να ρωτούν και να ενημερώνονται από τον τεχνικό του ανελκυστήρα τους για τις ανάγκες που προκύπτουν για το σύστημα ασανσέρ που λειτουργεί στο κτίριό τους.

Οφείλουν να βάλουν σειρά προτεραιότητας στις απαιτήσεις και προγραμματισμούς της διευθέτησής τους σταδιακά. Να επιλέξουν επώνυμα και πιστοποιημένα υλικά, εξαρτήματα και συστήματα ανελκυστήρων, ευρέως διαδεδομένα, που θα μπορούν να υποστηριχθούν από οποιονδήποτε τεχνικό σε βάθος χρόνου. Να ενημερωθούν για τα υλικά των προσφορών με μία γρήγορη αναζήτηση στο Internet, ή να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις των προμηθευτών (εφόσον είναι εφικτό) προκειμένου να βεβαιωθούν για τη σωστή υποδομή και τον έλεγχο ποιότητος των υποψήφιων προς αγορά συστημάτων.

Ο ανελκυστήρας που μας μετακινεί είναι πολλά παραπάνω από το «φαίνεσθαι». Αξίζει, λοιπόν, μελέτη η επιλογή του, όπως και οι πρώτες ύλες, οι οποίες θα πρέπει να είναι αξιόπιστες διασφαλίζοντας τη μέγιστη ασφάλεια και προσφέροντας τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στο πιο ασφαλές μέσο μεταφοράς της ζωής μας… τον ανελκυστήρα μας!

 

*Ο κ. Γιώργος Ν. Σταυγιανουδάκης είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Sta.Ge Hellas ΑΕΒΕ.

 

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΣΥΝΗΜΙΤΟΝΟΥ

Σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις όπου λειτουργούν μηχανήματα με επαγωγική συμπεριφορά, η κατανάλωση αέργου ισχύος αυξάνεται και ο συντελεστής ισχύος μειώνεται, με αποτέλεσμα να καλείται ο πάροχος να παρά...

ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ

Οι άνθρωποι πάντοτε επιθυμούσαν να παραλαμβάνουν ασφαλή προϊόντα και υπηρεσίες....

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ

Η εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ) είναι μια πρακτική σύμφωνα με την οποία «οι επιχειρήσεις ενσωματώνουν σε εθελοντική βάση κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς προβληματισμούς στις επιχειρηματικές τους δρ...

Κλείσιμο [X]